klaraiaix.blogg.se

Hej! Jag heter Klara och är 18 år gammal. Jag är i Aix-en-Provence i tre veckor med skolan för att lära mig franska. Kommer bli ASKUL läsning

Aix-en-provence

Publicerad 2013-11-25 21:10:42 i Allmänt,

Hej alla mina läsare!
 
Jag är nu i Aix-en-provence. Kommer inte orka skriva hur det var att resa men det var kul. Hur som, när vi kom till Aix så fick vi vänta på våra familjer. Oftast kom en familj i taget o tog sina offer och det kändes som man skulle på avrättning men vi lever. Jag bor hos en familj med en mamma, pappa och de har vuxna barn som inte bor hemma, sen bor jag med en annan svensk utbytesstudent. 
 
Jag förstår ingenting vad dom säger, utan kanske snappar upp ett ord varannan minut i alla fall så vi fuskar lite med engelska därför annars skulle det vara en liten stel stämning. Jag bor väldigt centralt vilket jag är glad för, det kanske tar 7 minuter till skolan att gå. Aix är en väldigt liten stad så det är inte så lätt att inte bo inne i stan iofs. 
 
När jag kom till familjen satt deras dotter (hon bor inte hemma men hänger däribland) och tittade på franska idol, så jag joinade och skrattade när hon skrattade och gjorde fula grimaser när någon var dålig. Hon kunde engelska så vi kunde kommunicera också. Efter det var det middag och då fick jag även träffa den svenska tjejen som bor här. Hon heter Lisa, 19 år från Göteborg och har bott i den här familjen sen augusti och ska åka hem samtidigt som jag ska. Det är skönt att ha en liten trygghet.  Efter maten gick jag upp och sov i stort sett. 
 
Jag bor i ett fint rum med säng (hör o häpna), skrivbord och en balkong vilket är  mycket uppskattat! Jag och Lisa delar även badrum så det är skönt att man inte behöver trängas eller något sådant. Teodor bor kanske 10 min från mig vilket är mysigt. 
 
Kanske inte det mest genomtänkta inlägget, men ska bli bättre. Har tre veckor på mig. Lite bilder kommer nedan o i ett annat inlägg skriver jag om första dagen!
 
Jag och Teodor på planet. Efter att jag försökt ta ett snyggt foto på oss i typ tre minuter blev han ganska aggressiv men här var han fortfarande lugn
Här började han slåss
Världens finaste himmel mellan Frankfurt och Marseille. Jag villa hoppa ur planet o landa på ett vitt fluffigt moln o stanna där
Eftersom jag levt hela mitt liv i Stockholm tycker jag det är FANTASTISKT skönt att ha ljust efter kl 15:00 i november. Solen låg på ett bra tag. Sen försvann den och då blev det kallt men aja. Detta är största fontänen i Aix och i AIx har dom fler fontäner än människor typ.
Här blev det mörkt men då blev det ännu finare med alla ljus o shit. Det är SÅ fint, för de är upplyst över hela staden med fina julgrejer 
Fotografen i mig kom ut FO SHO. Här är stora gatan med massa julstånd o en massa "Babre a papa" (tror det stavas så) Sockervadd i alla fall. Finns redbull sockervadd vilket bara är sjukt i huvudet
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela